torsdag 7 december 2017

Catena Media Kapital marknads dag



Henrik Persson började med att presentera Catena Media och vad som har hänt historiskt samt en del om framtiden med fokus på målet att ha ett ebitda resultat på 100 Meur 2020.
Jag fick chansen att prata med flera personer i ledningen under pauserna och ställa frågor. Här nedan sammanfattar jag mina intryck kortfattat. Sedan 2012 då bolaget grundades har de gjort 27 förvärv främst inom affiliates för nät casinon men nyligen även inom finans sektorn. De senaste sex månaderna har Catena Media tittat på ca 30 nya vertikaler och gjort bedömningen att finans är mest lönsam där marknaden är stabil och har väldigt bra marginaler. Henrik förutspådde även fler förvärv inom finans, där hela sektorn växer 30% från år till år. Han förtydligade även att det kommer att finnas möjligheter att öka kapaciteten för lån med upp mot 150 meur framöver.

Nästa presentatör var Johannes Bergh COO som underströk hur viktigt det är att identifiera vad som krävs för att vinna. De jobbar dagligen med att utveckla och få sina medarbetare att växa. Dels så har de djupintervjuer med cheferna och analyserar vad de kan göra för att bli bättre samt ger dem stort eget ansvar. Alla förvärv mäts enskilt även om hela organisationen jobbar tillsammans på flera områden. Ett exempel på hur de uppmuntrar personer från alla avdelningarna att växa är att om man har en ide så kan man presentera den under "Dragons Den" liknande förhållanden där första pris är 10 000 euro. Detta kommer vara ett återkommande årligt event och tre av idéerna från finalisterna används idag inom företaget. En annan process som Catena Media jobbar med är att förbättra och förfina förvärven man gör samt processen hur man går tillvägar. Genom att alltid analyser vad man gjort bra samt vad som inte var så bra och hur man kan göra det bättre i tillvägagångssättet får mig att bli glad i min entreprenörs själ att se strävan efter perfektion.

Oscar Karlsten CPO a.k.a. produkt killen som tidigare bl.a jobbat för Bonnier och Google var en fröjd att lyssna på. Kortfattat på frågan som alla vill ha svar på. Hur rankas man högt på google? Genom hårt arbete! Det svaret är skönsång i mina öron. När han utvecklar att google gör miljontals förändringar i sina algoritmer varje år och att ca en halv miljon personer i världen jobbar på att förstå googles algoritm är jag övertygad att han har en långt djupare förståelse än jag iaf. Vidare så förenklar han för oss åhörare att det gäller att bygga en auktoritet läs Catena Medias mest kända sidor på internet som andra personer gärna länkar till, man har mycket trafik och de jobbar dagligen för att optimera sidorna. Andra saker som är självklara för många är att man mäter saker som hur länge användarna är på sidan, och många klick man gör samt hur många som konverteras till kunder. Utöver det så har man koll på konkurrenterna. Oscar var noga med att ha en bra balans på presentationen och inte bli för nördig även om jag blev övertygad om att han hade kunnat gå mycket djupare inom SEO.

Sist ut men inte minst var Klas Winberg företagets CCO. Han förtydligade hur Catena Media jobbar med sina samarbetspartners. Där en naturlig del av samarbetet består av att flera personer oftast fyra från varje företag har kontakt med varandra se bilden som förtydligar nedan.














Detta medför förutom att man bygger starka relationer med bolagen även att om en person slutar i företaget är det fortfarande tre andra som har kontakt, detta gäller naturligtvis åt båda hållen. Catena Media ger även feedback till sina samarbetspartners som exempel hur det kan göra för att maximera vinsten. Man använder sig att ett verktyg som heter Netrefer som kortfattat kan se hur mycket olika kunder spelar för per månad. Catena Media skriv naturligtvis kontrakt med alla sina samarbetspartners och betonar att det är Catena Media som väljer vilka de vill samarbeta med samt att det alltid står med att de har rätt att kolla bokföringen om det skulle finnas siffror som avviker stort från vad man räknar med.

Det går att säga mycket mer om den här dagen men jag försöker egentligen hitta svagheter i caset. Kan du komma på några får du gärna skriva en kommentar.

Här finns en länk till hela presentationen från kapital marknads dagen. Klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar