fredag 31 mars 2017

Mardrömskunden vs Proffsinvesteraren

Vad finns det för samband mellan mardrömskunden och proffsinvesteraren kanske du undrar nu? I boken Investing the last liberal art av Robert G. Hagstrom tar författaren upp hur människors hjärna är byggt för att vilja tro på saker och bilda samband. Detta leder till att även hjärnan vill tro på analytiker och deras prognoser om framtiden istället för att bilda sig en egen uppfattning. Om jag drar paralleller till mitt egna liv har jag två exempel nedan från verkligheten.

Är du imun mot reklam? vs Hur sållar du i mediabruset bland dina investeringar för att få en rättvis bild av företaget?


Reklam: Då och Nu

Jag har gradvis blivit mindre och mindre intresserad av prylar.
Då kollade jag alltid igenom teknikreklamen så som elgiganten och media markt och höll mig uppdaterad om senaste inom teknik. Kollade även igenom matreklam exempelvis ica men mest som inspiration.

Idag, ingen reklam i brevlådan håller mig uppdaterad på nätet med Apples nya lanseringar exempelvis men känner inget måste begär bara för att senaste iPhone släpps om två veckor. Kollar på erbjudande i en app eller mitt Kungsholmen ibland men fastnar bara för riktigt billiga erbjudanden på basvaror. Jämför bara på kilo pris för att få en rättvis uppfattning om prisbilden.

Ur en Ica handlares perspektiv är jag en mardrömskund som väldigt sällan impulsköpet varor. Är väldigt prismedveten om vad saker kostar per kilo vilket mig veterligen inte så många kunder kollar på eller för den delen bryr sig om.

Investeringar: Då och Nu

Räckte med att läsa en tidningsartikel eller ett blogginlägg för att göra en investering där man blev intresserad av skribentens uppfattning.

Blir inspirerad av bloggare eller andra kanaler om nya företag men gör alltid en egen analys som blir mer och mer avancerad och måste uppfylla vissa kriterier.

Förhoppningsvis växer dessa investeringar starkare och med en lägre risk i längden mot att följa trender som jag ibland gjorde tidigare. Oavsett om det gäller reklam eller investeringar ska man alltid vara kritisk mot avsändaren av informationen och ifrågasätta kontexten. Sluta aldrig läsa böcker och gör dina egna analyser för att i framtiden kunna kalla dig en "proffsinvesterare" som kan leva på sitt kapital.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar