lördag 23 maj 2015

Utöka befintliga innehav

Innan mitt intresse för aktier väcktes förra året så var jag under flera år väldigt löparintresserad och deltog i väldigt många lopp både på hemmaplan och i kombination med semester. Därav har jag haft ett öga på Nike och Asics för att investera i något jag kan. Kortfattat kan man säga att Nike producera mer trendiga skor för vardagsbruk. Asics satsar mer på inovation och teknologi, det har varit mitt favorit märke under alla år som löpare. Har för mig att Asics har 56% av hela världsmarknaden för löparskor trots att Nike är bättre på att marknadsföra sig kanske.
Tror ni löpartrenden håller i sig? båda aktierna har gått bra det senaste året… Har tyvärr inte köpt in mig i något av företagen.

https://www.google.com/finance?chdnp=1&chdd=1&chds=1&chdv=1&chvs=maximized&chdeh=0&chfdeh=0&chdet=1432245369512&chddm=245&chls=IntervalBasedLine&cmpto=NYSE:NKE&cmptdms=1&q=TYO:7936&&fct=big&ei=d1ReVYyPCIXcsAHvyYBQ


Jag längtar efter min skatteåterbäring nästa månad så att jag kan utöka mitt innehav i SEB samt Delarka.

Några andra bolag jag är intresserad av är för att nämna några.

Finland:

Fortum
Sampo

Usa:

Apple
Johnson and Johnson
Nike

Japan:

Asics

Ha en bra helg!

2 kommentarer:

  1. Att Nike producerar trendiga skor för vardagsbruk kan herr Chansar mest skriva under på.
    Jag brukar ha en ganska avslappnad inställning till konsumtion men när fru Chansar mest jagar livet ur sig för att köpa ett par limiterade "Nike Air Max Ultra New York Edition" så blir jag en smula trött. Blommiga gympadojjor för 2500 spänn!

    Så ja - Nike är sannolikt en bra investering då det finns fler fru Chansar mest där ute...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan som med iPhone att vissa står i kö i flera dagar för att vara först/säker på att få ett exemplar. Om man ska spå lite i framtiden tror jag att den växande medelklassen är intresserade av det bredda sortimentet som Nike erbjuder och sen finns det alltid en del limited edition där man saltar notan ;) Kanske ska köpa lite Nike aktier ändå.

      Radera