söndag 21 juni 2015

Guld, silver och brons i fyra grenar

Guld, Silver och Brons är färgerna jag använder för att kategoriserar bolagen jag månadssparar i under kategorierna: Substansvärde, Utveckling 10 år, 20år samt önskat aktiepris.





Substansvärdet är från den 31 mars då börsen överlag var väldigt högt värderat, det innebär att värdet kan har sjunkit en del då jag skriver detta inlägg vilket i sin tur innebär att rabatten i kronor och procent kan vara lägre för samtliga bolag. I min uträkning skiner Investor starkast och belönas med Guld!

Siffrorna för utveckling på aktiekursen i procent är tagen från Avanza med ett spann på 10 år utan utdelning inräknad. Här är det väldigt tätt mellan Kinnevik och Latour, Investor kommer här på tredje plats. Lundbergs som återinvesterar mer pengar procentuellt vilket ger ett litet försprång eftersom de inte delar ut lika mycket har trots detta inte utmärkt sig på något sätt.

Utvecklingen på 20 år är uträknad på totalavkastning för tre av bolagen och de andra tre är uträknade utan utdelning. Man skulle kunna säga att Latour och Hm som har gått starkast de senaste 20 åren är unga bolag då tidsspannet börjar 1995 och därav handlas till ett lägre värde/riskpremie. Om man jämför Hms utveckling från 2005 tills idag så är det inte lika imponerande. Kinnevik och Latour har däremot gått starkt i båda mätningarna.

Sist men inte minst så har börsen gått ner en del den senaste tiden vilket ger attraktivare prissättningar. Om man bara ska köpa en aktie så skulle jag köpa Latour idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar