onsdag 8 juli 2015

Tankar kring nedgångar på börsen

Jag har haft vänner som frågat mig hur jag agerar när börsen går ner och med detta inlägg tänkte jag framföra min plan. Eftersom jag månadssparar i sex aktier så kommer jag fortsätta med det varje månad.
Det innebär att jag kommer köpa för ca 80% av mitt månadssparande. De sista 20% är öronmärkta som krigskassa alternativt "Günthers val", sist han köpte Fortum valda jag att öka mitt innehav i Fortum. Säljer Mårder så säljer jag. Ett annat alternativ är att jag köper fler av en av de sex aktierna som jag anser extra prisvärd just då om ett kurslarm aktiveras. Vad gäller mina övriga innehav så väljer jag att vara långsiktig med dessa och inte sälja i första taget. Om börsen skulle falla drastiskt av någon anledning skulle jag kunna tänka mig att ta ett lån för att kunna köpa fler stabila bolag till reapriser. Även när den totala portföljen minskar i värde så ökar total värdet på utdelningar för varje månad som jag gör inköp. Detta gör att jag kan se ljust på framtiden oavsett om andra sparare känner sig oroliga kring vad som händer i världen.

Kortfattad strategi

Köpa aktier varje månad i min sex bolag.

Belåna mig om tillfälle ges.

Köpa samma bolag som Günther Mårder.


Hur gör du när det är oroligt på börsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar