måndag 13 juli 2015

Fenix

Jag blev inspirerad av en artikel från Nordnetbloggen som går ut på att man delar upp sin pension i omgångar. I de inlägget så föreslog dom att man skulle ta ett år ledigt var sjunde år. Jag vill ta det steget längre och föreslår istället att man återuppstår var 3-7 år i en helt ny skepnad. När man känner sig klar med ett projekt så börjar man på en ny kula.
Om jag utgår från mig själv så har jag efter gymnasiet ströjobbat i några år och läst lite olika kurser på universitetet. På den tiden hade jag ingen plan för framtiden utan levde i nuet. För ungefär sex eller sju år sen så bestämde jag mig för att ta en kandidats examen vilket jag även blev klar med för ca tre år sen.
Det skulle jag kalla min "plugg period". Just nu så har jag en period där jag jobbar väldigt mycket för att lägga en ekonomisk grund för framtiden. Efter min examen så jobbade jag utomlands i lite mer än ett år då jag snittade ca 250 h i månaden. De senaste två åren har jag försökt att hitta lite mer balans mellan yrkesliv och privat men ändå jobbat ganska mycket extra utöver mitt heltidsjobb. Om jag följer nordnetbloggen tidscykler så skulle jag jobba hårt i fyra år till innan jag har ett års semester. Jag tror inte att jag kommer ta någon nämnvärd semester. Däremot kommer jag nog satsa på någonting annat än jag gör idag. Jag kallar perioden som jag är i nu för "dröm period" eftersom jag jobbar hårt för att få bättre förutsättningar att förverkliga mina drömmar i framtiden. Om jag ska sia lite i framtiden så kommer min nästa period förmodligen bli "hotel perioden". Då kommer jag lägga ner all min energi i att bygga mitt dröm hotel. Vart någonstans i världen vet jag inte ännu. Jag har ett hotelprojekt i Thailand just nu som jag lagt på is av olika anledningar. Men jag har dragit många lärdomar av det och får se om jag kommer utveckla de projektet framöver eller om jag börjar på en ny kula. Är det någon av mina läsare som lever sitt liv i olika epoker? Bilden är tagen i Thailand med utsikt från ett blivande hotellrum?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar