tisdag 28 juni 2016

Köpläge i Betsson idag!

I skrivande stund är Betsson ner 22% på ett pm om vinstvarning. Får se hur utfallet blir den 21/7 då delårsrapporten kommer ut. Gick in ganska tungt idag och bettar att kursen står högre om ett år eller två. Om man tittar på Börsdatas 10 åriga utveckling av Betsson och Unibet ser man en jämnare vinstutveckling samt högre marginaler på Betsson vilket känns tryggt. Jag är övertygad om det inte skulle komma någon ny information att Betsson kan bibehålla eller till och med öka sin utdelning nästa år och då liger direktavkastningen på en bra bit över 5% i dagsläget. Någon som köpt in sig idag?





6 kommentarer:

  1. Utdelningen kommer att minska!!! de delar ut max 75% av vinsten från föregående år!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På deras hemsida står det mycket riktigt att deras policy är att dela ut 75% av vinsten. Men som du kan se i mitt inlägg så har Betsson vid två tillfällen de senaste tio åren delat ut mer än 100% av vinsten. Jag är ganska säker att det delar ut minst lika mycket eller mer nästa år.
      Mvh Erik

      Radera
  2. En långtidsorder triggades visst. Inte riktigt det jag hade tänkt (var mer inne på allmän börsoro som anledning till att min lowball-order gick igenom). Det är bara att gilla läget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ser det som en långsiktig investering tror jag det kan bli hur bra som helst :) själv sålde jag Fortum idag för att ha råd med lite Betsson. Inte omöjligt att jag köper Fortum igen om den går under 12.5€.

      Radera
    2. Jag är vanligtvis långsiktig men... Hur svårt kan det vara att tjäna pengar på "poor peoples taxes"? Bolag som delar ut mer än 100% av vinsten ger inte mig riktigt samma lyckorus.

      Radera
    3. Det är inte hållbart i längden att dela ut mer än 100%, det är vi helt överens om. Men jag tror som sagt att om det inte inträffar någonting oväntat så kommer de bibehålla utdelningen eller öka den nästa år. Är det någon som tror på att Betsson skulle kunna bli en uppköps kandidat och i så fall vem skulle ha möjlighet att lägga ett bud?

      Radera