söndag 14 maj 2017

Think and grow rich av Napoleon Hill


Det är inte många författare som sålt fler än 70 miljoner böcker men Hill lyckades med den bedriften genom att intervjua hundratals olika framgångsrika människor under 25 års tid för att ta fram vad han tror är ett framgångsrecept för att bli rik genom sin 25 års långa forskning. Boken är indelad i 13 avsnitt där man leds steg för steg för hur man kan bli rik med lite eller inga medel bara man följer boken och tror på framgångsreceptet. Det jag tar med mig från boken är dels att skriva ner en femårsplan i mitt fall vilket är mitt exakt datum när mitt mål ska uppnås. Sen skriver jag en detaljerad plan med delmål för hur jag ska nå slutmålet. Ett intressant påstående som det ligger mycket i är att oavsett hur man går tillväga för att få kunskap så hjälper det inte att besitta kunskapen om du inte har en plan för hur du ska gå vidare för att göra det till ett framgångrikt och vinstdrivande företag. Han radar även upp 30 sett som  man kan misslyckas på samt 28 frågor som du ska ställa dig själv en gång om året för att göra en självanalys av dig som person. Med tanke på att boken har några år på nacken kan man ju anpassa självanalysen lite men jag tycker det är en intressant tanke. Exempel på frågor är om du var din egen arbetsgivare skulle du vara nöjd med din insats under det gångna året? En annan kvalitet som är viktig är ihärdighet eller uthållighet för utan denna självdiceplin hjälper inte någon av de andra tillgångarna för att nå målet. Avslutningsvis kan jag samanfatta boken med att det är viktigt att ha positiva tankegångar genom livet och inte låta räddslor styra dina livsval och beslut.

Betyg 4 av 5 


2 kommentarer:

  1. Hej Investeramiljoner!
    Bara de saker som du lyfter fram från boken gör ju att den betalat tillbaka sig:

    - Vad är kunskap utan en plan?
    - 28 självutvecklande frågor!
    - Låt rätt tankar (läs positiva) styra ditt segel!

    Med detta i bagaget ökar troligtvis möjligheten till framgång inom de flesta områden i livet.

    Tack för din recension av en tankeväckande bok skriven av en av förgrundsgestalterna inom personlighetsutveckling och framgångspsykologi.

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
  2. Hej Atlasinvesto,

    Tack för din kommentar och kul att du gillar recensionen. Jag har hittills läst 20 böcker i år mest om investeringar och lägger kontinuerligt upp recensioner här på bloggen.

    Mvh

    Erik

    SvaraRadera