fredag 3 november 2017

Catena Media analys

Bakgrund:
Catena Media grundades 2012 och har haft en fantastisk början på sin resa i affiliaterindustrin. Sedan 2016 finns de på First north och ganska nyligen gick det upp på Mid Cap på Stockholmsbörsen vilket är en kvalitetsstämpel. Det uttalade mål är att växa organiskt i kombination med geografiska expansion samt genom strategiska förvärv. På de sättet vill Catena Medias bli världens ledande leverantör av högkvalitativa iGaming-leads.

Ledning storägare:
Alla i styrelsen äger minst 90 000 aktier/warranter. En av de första investerarna har precis blivit tillfällig VD, lyssna gärna på en intervju med  Henrik Persson Ekdahl på börspodden. Bland storägarna hittar vi sedan börsintroduktionen Öresund (som har ökat sitt innehav vid flera tillfällen) och Erik Selin med flera. Tittar vi närmre på ledningen så är det främst män (6st) och en kvinna. De har alla bred erfarenhet från namnkunniga företag så som McKinsey, Morgan Stanley, Modern Times Group,  Betsson och Starbreeze för att nämna några vilket tyder på ett stort kontaktnät och bred kompetens i olika branscher. 

Intäkter:
Bolaget får betalt av olika samarbetspartners främst casinon genom att dela på vinsten, får betalt per kund man slussar vidare eller en kombination av båda. Genom att ge en överskådlig jämförelse på 100-tals aktörer på marknaden tillför Catena Media värde för användare som vill satsa pengar på olika spel. Kunderna kan själva filtrera genom olika inställningar vad de söker. Kortfattat är det ett Hotels.com för casinon. De senaste kvartalen har man övergått till en större andel vinst delning vilket kortsiktigt minskar marginalen men är långsiktigt förmånligt för Catena Media, förändringarna förväntas bli synliga från Q4 2017. På bilderna nedan från Q4 2016 visas på ett överskådligt sett fördelningen av Catena Medias intäktsmodel. Under Q2 2017 har intäktsdelningen ökat till 64% av totalen. För att få ett perspektiv på det hela kan nämnas att ca hälften av Leo Vegas kunder är återkommande kunder enligt den senaste kvartalsrapporten se stapeldiagrammet under. Betsson har 600 tusen aktiva kunder och 12,7 miljoner registrerade kunder, källa. Kindred Group som är störst i Europa och har ca 20,7 miljoner registrerade kunder var av 1,2 miljoner är aktiva, källa. Om vi leker med tanken att vissa spelare hoppar mellan olika erbjudanden men sedan återkommer till gamla konton när de får en lockande bonus så är det väldigt attraktivt att dela på vinsten långsiktigt.






Marknaden och konkurrenter:
Tittar vi på den globala spelmarknaden se illustrerat nedan så står online delen för en liten men växande del av den totala spelsektorn. Tillväxten online ligger på ca 7% per år enligt H2 Gambeling Capital som har blivit anlita av Cherry Casino för att ta fram dessa siffror, med lite snabb huvudräkning så är online delen ca 34 miljarder euro 2016 vilket stämmer ganska bra överens med andra oberoende källor från Xl Media på 32 miljarder dollar. I Europa går det nästan dubbelt så snabbt att växa om vi endast tittar på den digitala delen mot resterande marknader. En delförklaring i de är att i Usa och Asien är det på flera håll förbjudet att spela både fysiskt och online. Den europeiska marknaden för onlinespel har i genomsnitt vuxit med 13,5 procent per år sedan 2008 och värdet på marknaden uppskattas till över 21 miljarder euro 2017. År 2022 beräknas värdet på marknaden i Europa uppgå till 29 miljarder euro, källa. Både i Usa och Asien börjar synen förändras på onlinespel och regleringar börjar falla på plats för att det ska bli tillåtet även i dessa regioner, nu senast i Pennsylvania.


Hur ser konkurrensen ut? Utöver att det finns många små, medelstora och stora affiliete företag så konkurrerar du även med casinon om användare. Här nedan listar jag några av konkurrenterna.

XL Media handlas på Londonbörsen och grundades 2008. De har ca 300 samarbetspartners i 20 länder på 18 språk. De driver trafik genom 2000 sidor där de fångar kundernas uppmärksamhet genom bl.a. pop up reklam, mobilreklam i appar eller betald trafik. Liksom sina konkurrenter jobbar de med sökmotors optimering och bygga på innehåll på sina sidor.  Deras kunder är fördelade på 32% i norden, 27% övriga europa och 21% nord amerika. Deras största kund/samarbetspartner står för 7% av den totala omsättningen. Bland samarbetspartierna finns Mr Green, Leo Vegas, Betsson, Unibet och Ladbrokes med flera. Tyvärr framgår det inte vem som är den största kunden. 
Värdepappret har gjort en väldigt bra analys här. Kan varmt rekommendera en prenumeration där.

Gaming InnovationGroup 
Det norska bolaget släppte sin rapport idag (2/11-2017), kortfattat går att nämna att casino delen gick dåligt och affilieter delen av bolaget växte organiskt med 54%. Se hela rapporten här.

RakeTech har funnits sedan 2010 och är onoterade. Därav väldigt begränsat med information. De är baserade i Malta och har ca 110 anställda. I februari 2017 nämner de att de har förvärvat 12 affillieter bolag de senaste två åren. De har även tagit in 70 miljoner euro för att köpa fler bolag.

Det finns även kasinon som har egna jämförelsesidor som exempel kan nämnas Game Lounge som är en liten del av Cherry Casino som har en omsättning på 57 miljoner var av 19 miljoner är vinst (ebitda).  

B2B:
Genom att titta på några av de största aktörerna inom online casinon försöker jag få en överskådlig bild av hur trenden ser ut på marknaden. Jag har tittat på Kindred Group, Betsson och Mr Green de senaste tre åren 2015-2017 där det sista kvartalet 2017 i gult är ett försiktigt antagande från min sida som är en svag förbättring från föregående års Q4. Dessa tre är gissningsvis några av de största kunderna för Catena Media även om det inte framgår i någon årsredovisning hur stora dessa samarbetspartners är så har de funnits med som exempel vilket tyder på att de är viktiga för bolaget på ett eller annat sett. I de två Large Cap bolagen framgår det tydligt i resultaträkningen hur fördelningen ser ut till affiliets  Mr Green på Smal Cap listan väljer att bokföra affiliets tillsammans med marknadsföringskostnader. Då blir det betydligt svårare att urskilja. Det går heller inte att dra några slutsatser hur stor del av den totala affliet marknaden som går till Catena Media då samtliga bolag har flera olika samarbetspartners. Oavsett hur man räknar så är den tydliga trenden uppåt vilket är vad jag ville bevisa för mig själv, se siffrorna nedan.




Framtiden:
Hela branschen håller på att konsolideras och det är de största aktörens som tjänar mest pengar, för närvarande utgör de största affilieteföretagen 50% av den totala marknaden. Så gått som alla de större bolagen i branschen har tagit lån för att kunna göra förvärv i 100 miljoner klassen. 
Catena Media har gått från ca 3000 olika spelsidor till att fokusera på ca 120 sidor som är mer kända. Jag tror att det är rätt väg att gå eftersom det förhoppningsvis skapar mer kvalitet för användarna. Utgår jag från mig själv så söker jag i olika sökmotorer och kolla oftast bara på förstasidan för att hitta de jag söker. Det går även att hitta statistik som bekräftar den tesen. Det räcker gott och väl att ha 100+ sidor i omlopp istället för 3000 stycken för att tillmötesgå spelsugna användare. Det är bara tio sökalternativ som kommer upp på Googles förstasida plus några reklamalternativ i vissa fall. Det gör konkurrensen mördande hård. Genom att samla idrottsprofiler som ger mervärde samt skapa forum för diskussion inför matcher exempelvis tror jag Catena Media kan lyckas att växa både organiskt och genom förvärv genom att skapa intressant innehåll för användare på jämförelsesidor. Se bilden nedan för att få en uppfattning om hur potentialen ser ut för strategiska förvärv.




Risker:
Det finns politiska risker i form av regleringar på olika geografiska områden. Till det hör även förändring av skattesatser som indirekt påverkar alla i sektorn. 
Många pratar om en risk från sökmotorer och ändrade algoritmer i dess, främst Google. Även om den risken finns så ser jag den som mindre eftersom Google själva tjänar väldigt bra i denna affärsrelation. En annan syn på det hela är att när Catena Media fokusera mer och mer på kvalitativt innehåll så har användarna dessa sidor som sparade förval istället för att söka på Google. 
Brist på kompetent personal skulle kunna vara en risk när man hela tiden växer och det är stor konkurrens på främst utvecklar inom It på Malta och andra regioner där Catena Media är verksamma.  Teknikskiften kan inträffa som är svåra att förutse vilket påverkar bolaget negativt och konkurrenter kan då ta marknadsandelar. Det är väldigt offensiva i sin förvärvstakt och det är inte uteslutet att de gör dåliga förvärv. En annan risk är att de får göra en nyemission för att försätta kunna göra strategiska förvärv om det inte kan ta fler obligationslån. Om/när räntorna går upp är det inte lika lukrativt att räkna hem en affär som är baserad på låga räntor. 

Analyser:
Här kan du hitta en analys från Swedbank, Magnus från fundamentalanalysbloggen har flera gånger nämnt bolaget både på bloggen och via tradingportalen. Kolla gärna Västkustinvesteraren här för hans syn på Catena Media. För att få en nyanserad bild så tycker jag man ska läsa Värdepapprets analys av Xl Media där Catena Media nämns här, även om Xl Media satsar mer på organisk tillväxt än en förvärvsdriven strategi så är det mycket matnyttig information som nämns även inom sökmotors optimering och olika inträdes barriärer som gäller för alla bolagen inom branschen

Slutsats: 
Bolaget: I mina ögon så gör ledningen många saker rätt. De har gått till en långsiktigare hållbar intäktsmodel, de växer både genom förvärv samt organiskt. De är tidigt inne på nya marknader i Asien och Usa för att kunna göra strategiska förvärv till låga multiplar. På några års sikt så kommer både Usa och Asien har möjlighet att bli större än den Europeiska marknaden som är störst idag inom online-gaming. När de gör förvärv ligger de ofta en tilläggsköpeskilling inbakad i avtalet som betalar sig själv långsiktigt vid ett bra köp, funkar det inte går båda parter lite fattigare ur affären.  
Aktien: Efter Q1 2017 i maj har aktien dalat ner från 112sek till 75sek. Både Q1 och Q2 har blivit svalt mottagna av marknaden. Det går att spekulera fritt i varför. En del hade velat se fler förvärv, högre marginal och bättre kommunikation från bolaget. Värderingen ligger på Pe 23 vid dagens datum 2/11-2017 mot Pe 30+ vid ATH i maj 2017. Kortsiktigt så tror jag aktien kommer gå upp på Q3 rapporten nästa vecka som blev tidigarelagd till den 7/11. Efter två lite svagare kvartal på grund av intäktsomställningen känns det stärkande att flera i styrelsen har köpt på sig aktier under oktober månad se bilden nedanför. Är man mer långsiktig i aktien finns det stor potential utanför Europa på 2-3 års sikt skulle jag säga sammanfattningsvis.  



Vad är din syn på Catena Media och dess framtid? 

7 kommentarer:

  1. Tack för din analys. Uppenbart dock att du helt missat bollen när det gäller risker. Läs lite om Sky Bet och varför de avvecklade hela sin affiliate-verksamhet så förstår du.

    SvaraRadera
  2. Hej Martin, kul att vi tycker olika och tack för att du delar med dig av dina tankar. Du får gärna utveckla din syn på Sky Bet. Catina Media kommenterade ovanstående i en intervju på https://maltaigamingsummit.com/latest-news/interview-with-robert-andersson-ceo-of-catena-media/ Jag ser det som en fördel att mindre och större affiliates känner pressen att följa myndigheters regler. De bolagen som inte följer reglerna vill inte online casinona samarbeta med då det är casinona som straffas hårdast i form av böter exempelvis. Det är redan nu en trend att stora affiliets är prioriterade som samarbetspartners eftersom de drar in flest kunder och är bättre på att uppdatera sig och följa nya lagstiftningar. Det skulle kunna bidra till att man kan göra billigare förvärv framöver om man vill se det positivt.

    SvaraRadera
  3. Catena Media (CM) är helt klart en spännande aktie med en intressant framtid. Värderingen är inte orimlig. Jag har själv ägt aktien, men har nu sålt av mitt innehav efter en fin resa. I stället har jag gått in i Global Gaming (GG) som är nya på börsen och har mycket stark tillväxt. GG tar marknadsandelar dag för dag med Ninja casino i spetsen. Tillväxten är stark och värderingen är låg. GG är unika på marknaden och kan erbjuda kunderna pay and play. Du sätter in pengar via bankid och slipper registrera kontonummer och mejladress. Vinsten får du snabbt tillbaka på kontot. GG bombar nu på med marknadsföring i radio och tv. Det ser riktigt bra ut. Titta gärna på bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset ska kolla på bolaget.

      Radera
    2. Jag ser fram mot att ta del av dina tankar om bolaget.

      Radera
  4. Stark rapport av Global Gaming idag. Har du tittat på bolaget?

    SvaraRadera
  5. Ja riktigt fin rapport. Håller på att kolla bolaget nu och kommer med ett inlåg de närmaste dagarna. Ha en bra helg Henrik!

    SvaraRadera